FAANG+ įtaka pagrindiniams JAV indeksams
Kelios didžiosios Amerikos technologijų bendrovės pastarąjį pusmetį augo nepeprastai sparčiai ir stipriai lėmė ne tik pagrindinių Amerikos, bet ir viso pasaulio akcijų indeksų rezultatus. Todėl norint suvokti rinkos tendencijas verta atidžiau paanalizuoti šį Amerikos rinkos flagmanų šešetuką.
Nasdaq 100 ir S&P 500 yra du populiariausi akcijų indeksai JAV. Nasdaq 100 skiriasi nuo S&P 500 tuo, kad yra mažiau paskirstytas tarp sektorių ir labiau atspindi tik perspektyviausių sektorių situaciją, tokių kaip technologijų ir vartotojų paslaugų. Tuo tarpu S&P 500 yra plačiau paskirstytas tarp sektorių, o tai leidžia objektyviau atvaizduoti visą JAV situaciją.

Kaip matome pagal grafiką viršuje, didžiąją dalį abiejų indeksų sudaro technologijų sektorius, o ypač Nasdaq 100.
Abu indeksai yra pagal įmonių kapitalizaciją sudaryti indeksai. Tai reiškia, kad didelės kapitalizacijos įmonės sudaro proporcingai didelę indekso dalį, ta pati situacija ir su sektoriais.
Nasdaq 100 iš esmės yra priklausomas nuo technologijų ir paslaugų sektoriaus kompanijų, kurių kartu svoris sudaro net 79 proc. viso indekso, todėl sekant šį indeksą svarbu atkreipti dėmesį pirmiausia į šiuos du sektorius ir įsigilinti, kokios pagrindinės kompanijos įeina į šių sektorių sudėtį.
Tuo tarpu S&P 500 yra plačiau paskirstytas tarp sektorių, tačiau pagrindiniai sektoriai yra keturi – technologijų, finansų, paslaugų ir medicinos, kurie atitinkamai sudaro 67 proc. viso indekso. Šis indeksas yra pats žinomiausias tarp investuotojų ir populiariausias būdas sekti JAV akcijų rinką. (plačiau apie S&P 500 indeksą čia).
Apibendrinant, Nasdaq 100 indeksas yra sudarytas labiau atspindėti tik šiuo metu perspektyviausias pramonės šakas, o S&P 500 – bendrą JAV situaciją. Kita vertus, abiejuose indeksuose dominuojantis sektorius išlieka technologijų – 57 proc. ir 23 proc. atitinkamai.
Kas yra FAANG+ akcijos?
Finansų srityje FAANG yra akronimas, nurodantis penkių populiariausių ir geriausiai pasirodžiusių Amerikos technologijų kompanijų akcijas: „Facebook“, „Amazon“, „Apple“, „Netflix“ ir „Alphabet“ (žinomas kaip „Google“).
Šį terminą 2013 m. sugalvojo CNBC „Mad Money“ televizijos laidų vedėjas Jimas Crameris, kuris gyrė šias bendroves už puikius rezultatus. Vėliau prie šio trumpinio atsirado pliuso ženklas, kuris žymi, kad prie šio sąrašo yra pridėta ir „Microsoft“ kompanija.
Svarbu atkreipti dėmesį, kad šios šešios kompanijos sudaro beveik 22 proc. S&P 500 indekso, o Nasdaq 100 – beveik 50 proc. Tokie skaičiai yra itin dideli, o ypač Nasdaq 100 indekse. Dėl šios priežasties FAANG+ kompanijų kainų akcijų svyravimai turi reikšmingą poveikį šių indeksų rezultatams.

2019 metais FAANG kompanijos buvo pagrindinės, kurios padėjo S&P 500 indeksui sugeneruoti beveik 29 proc., o Nasdaq 100 net 38 proc. metinę grąžą. Nuo 2020 metų pradžios iki 2020.09.11 S&P 500 indeksas yra pasiekęs 3,41 proc., o Nasdaq 100 – net 26,96 proc. grąžą. Vienintelė „Alphabet“ („Google“) kompanija yra pakilusi 14 proc., t. y. mažiau nei Nasdaq 100 indeksas. Iš to galime daryti išvadą, kad pagrindinės kompanijos, kurios padeda pasiekti tokius aukštus rezultatus pagrindiniams JAV indeksams, yra niekas kitas kaip FAANG+ kompanijos.

Minėti šių metų rezultatai jau įvertina rugsėjo mėnesio staigesnę korekciją. Pagrindiniai JAV akcijų indeksai rugsėjį startavo žemesnėmis kainomis, kai investuotojai nusprendė fiksuoti pelnus po rugpjūčio mėnesio istoriškai didelių prieaugių. S&P 500 reikšmė per rugpjūtį paaugo 7,01%, Nasdaq 100 prieaugis sudarė net 11,05%, o tai geriausi JAV indeksų rugpjūčio mėnesio rezultatai nuo 1984 metų. Tuo tarpu rugsėjo mėnesį technologijų indeksas Nasdaq 100 labiausiai svyravo iš esmės dėl FAANG+ kompanijų akcijų kainų mažėjimo.
FAANG+ įmonių veikla
Kadangi minėtos pagrindinės kompanijos daro didelę įtaką pagrindiniams JAV akcijų indeksams, peržvelkime trumpai kiekvieną iš kompanijų atskirai.
„Facebook“ priklauso technologijų sektoriui (jei smulkiau – kompiuterių paslaugų industrijai). Šios kompanijos produktai nukreipti į žmonių poreikį bendrauti technologijų pagalba. Pagrindiniai kompanijos produktai: „Facebook“, „Instagram“, „Messenger“, „WhatsApp“ ir „Oculus“. Pagrindinės pajamos generuojamos iš parduodamos reklamos ploto išvardintuose produktuose.
Apple
„Apple“ priklauso technologijų sektoriui (jei smulkiau – ryšių įrangos industrijai). „Apple“ kuria, gamina ir prekiauja mobiliojo ryšio ir medijos prietaisais, asmeniniais kompiuteriais ir nešiojamaisiais skaitmeninės muzikos grotuvais. Bendrovė parduoda įvairią susijusią programinę įrangą, paslaugas, priedus, tinklų sprendimus ir trečiųjų šalių skaitmeninį turinį bei programas. Bendrovės segmentai apima Ameriką, Europą, Didžiąją Kiniją, Japoniją ir likusią Azijos ir Ramiojo vandenyno dalį. Jos produktus ir paslaugas sudaro „iPhone“, „iPad“, „Mac“, „iPod“, „Apple Watch“, „Apple TV“, vartotojų ir profesionalių programinės įrangos programų portfelis, „iPhone OS“ („iOS“), „OS X“ ir „watchOS“ operacinės sistemos, „iCloud“, „Apple Pay“ ir daugybė priedų, paslaugų ir palaikymo pasiūlymų.
Amazon
„Amazon“ priklauso paslaugų sektoriui (jei smulkiau – mažmeninės prekybos industrijai). „Amazon“ savo svetainėse siūlo daugybę produktų ir paslaugų. Bendrovės produktai apima prekes ir turinį, kuriuos ji perka perparduoti iš pardavėjų ir trečiųjų šalių pardavėjų. Taip pat gamina ir parduoda elektroninius prietaisus. „Amazon“ veikia per tris segmentus: Šiaurės Ameriką, tarptautinę ir „Amazon Web Services“ (AWS). AWS yra išsami, besivystanti debesų kompiuterijos platforma. Jos sprendimai apima mašininį mokymąsi, analizės ir duomenų rinkinius, kompiuterių be serverių talpyklas, įmonės programas ir saugojimą. Be to, bendrovė teikia reklamos paslaugą – siūlo „Amazon Prime“ narystę, į kurią įeina nemokamas pristatymas, galimybė žiūrėti įvairius filmus.
Netflix
„Netflix“ priklauso paslaugų sektoriui (jei smulkiau – transliacijos ir kabelinės televizijos industrijai). Ši kompanija yra prenumeruojamų srautinių pramogų paslaugų teikėja. Bendrovė mokamą narystę teikia daugiau nei 190 šalių ir leidžia klientams žiūrėti įvairius televizijos serialus, dokumentinius filmus ir vaidybinius filmus įvairiausiais žanrais ir kalbomis. Klientai gali žiūrėti neribotą laiką, bet kuriuo metu ir per bet kurį prietaisą, kuris palaiko „Netflix“ programėlę.
Alphabet (Google)
„Alphabet“ priklauso technologijų sektoriui (jei smulkiau – kompiuterių paslaugų industrijai). Bendrovės verslas apima „Google“ ir jos interneto produktus, tokius kaip „Access“, „Calico“, „CapitalG“, „GV“, „Nest“, „Verily“, „Waymo“ ir „X“. Bendrovės segmentai apima „Google“ ir „Other Bets“.
„Google“ segmentai apima interneto produktus, tokius kaip Paieškos variklis, Skelbimai, Prekyba, Žemėlapiai, „YouTube“, „Google Cloud“, „Android“, „Chrome“ ir „Google Play“. Kitas segmentas „Other Bets“ užsiima interneto ir televizijos paslaugų pardavimu.
Microsoft
„Microsoft“ priklauso technologijų sektoriui (jei smulkiau – programinės įrangos ir programavimo industrijai). Bendrovė kuria, licencijuoja ir palaiko įvairius programinės įrangos produktus, paslaugas ir įrenginius. Bendrovės produktai apima operacines sistemas, kelių įrenginių produktyvumo programas, serverio programas, verslo sprendimų programas, darbalaukio ir serverio valdymo įrankius, programinės įrangos kūrimo įrankius, kompiuterinius žaidimus, kompiuterinių sistemų integravimą ir kūrėjų mokymą ir sertifikavimą. „Microsoft“ taip pat kuria, gamina ir parduoda įrenginius, įskaitant asmeninius kompiuterius, planšetinius kompiuterius, žaidimų ir pramogų konsoles, telefonus, kitus išmaniuosius įrenginius ir susijusius priedus, kurie integruojami į jo debesų pagrindu teikiamas paslaugas. Taip pat siūlo daugybę paslaugų, įskaitant debesijos pagrindu sukurtus sprendimus, kurie klientams teikia programinę įrangą, paslaugas, platformas ir turinį, taip pat teikia sprendimų palaikymo ir konsultavimo paslaugas.
Ar FAANG+ įmonės yra gera investicija?
Kad galėtume atsakyti, ar FAANG+ yra gera investicija, reikia lyginti istorines grąžas su pagrindiniais JAV indeksais (nors praeities rezultatai neatspindi ateities). Visgi, pažvelgus į grafiką apačioje aiškiai matyti, kad S&P 500 nuo praėjusio prieškrizinio laikotarpio yra sugeneravęs mažiausią grąžą. Jei tiksliau – indeksas sugeneravo beveik 4 kartus mažesnę grąžą nei „Alphabet“ („Google“) – tai mažiausią grąžą iš FAANG+ kompanijų sugeneravusi bendrovė.

Tuo tarpu Nasdaq 100 indeksui sekėsi geriau, tačiau jis sugebėjo aplenkti tik „Alphabet“ per tiriamą laikotarpį. Tam įtakos turėjo kitų FAANG+ bendrovių įspūdingi rezultatai, kas padidino indekso bendrą grąžą.
Dauguma FAANG+ kompanijų puikiai išnaudoja interneto privalumus. „Facebook“ produktai yra vertingi naujiems vartotojams dėl daugiau nei 2,5 milijardo aktyvių vartotojų. Panašiai ir keliems „Google“ produktams, įskaitant „YouTube“ ir „Google search“ paiešką. „Amazon“ pagrindinė paslauga – kiekvieną dieną į savo „turgų“ atvesti dešimtis milijonų pirkėjų, o tai daro pardavėjo paslaugas patrauklesnes trečiųjų šalių prekybininkams. „Netflix“ žiūrovai pateikia atsiliepimus apie tai, į kokį turinį įmonė turėtų investuoti, o įmonė į tai atsižvelgdama gali tikslingai tai daryti. „Apple“ naudoja uždaro rato vartotojų ekosistemą, kuri paremta IOS, o tai „Apple“ suteikia pranašumą platinant savo produktus, tokius kaip „Apple Music“ ir „Apple Arcad“e.
Visos FAANG+ bendrovės turi nematerialųjį turtą, kuris turėtų padėti joms pasiekti didesnį pelningumą nei jų konkurentams ateityje. „Facebook“, „Amazon“ ir „Google“ turi daugybę naudotojų duomenų, o taip yra lengviau nukreipti klientui tikslingą reklamą. Tuo tarpu „Netflix“ perėjimas prie originalaus turinio daro šią kompaniją unikalią, o „Apple“ yra viena iš nedaugelio, gaminanti tiek aparatinę, tiek programinę įrangą savo prietaisams.
Dėl išvardintų konkurencinių privalumų FAANG+ akcijos yra patrauklios investuoti. Visgi, į kiekvieną iš bendrovių reiktų atsižvelgti atskirai įvertinant jų istorinius rezultatus atitinkamais laiko tarpais ar ciklais ir palyginti juos su konkurentais.
Ar yra galimybė įsigyti FAANG+ ETF?
Nė vienas šiuo metu esamas ETF fondas neapima tik FAANG+ akcijų (kas yra ETF plačiau rasite čia). Dauguma tokių ETF vienu ar kitu atveju prideda papildomų kompanijų ne tik iš to paties sektoriaus tačiau ir iš kitų, kad ETF būtų plačiau diversifikuotas. Keli JAV kotiruojami ETF būtų QQQ ir TQQQ.

Pagal sudėtį matome, kad abu ETF tarpusavyje skiriasi ir daug plačiau diversifikuoti. Visgi nuo 2018 metų pradžios įsigaliojus Europos Parlamento ir Tarybos reglamentui Nr. 1286/2014 dėl mažmeninių investicinių produktų paketų ir draudimo principu pagrįstų investicinių produktų (MIPP ir DIP), neprofesionaliems investuotojams tapo neprieinami daugelis ETF fondų, tarp jų ir JAV kotiruojamų.
Kaip jau aptarėme, rinkoje nėra tokio ETF, kad jo sudėtyje būtų tik FAANG+ kompanijos, o į tokius ETF panašiausi yra kotiruoti JAV, todėl neprofesionalus investuotojas jų įsigyti negalima. Tokiu atveju belieka pačiam susikurti portfelį norint sekti šias kompanijas atitinkamai jas paskirstant tarpusavyje.
Apibendrinimas
Kaip matome, keturios kompanijos („Facebook“, „Apple, „Alpthabet“ ir „Microsoft“) priklauso technologijų sektoriui, o dvi („Amazon“ ir „Netflix“)– paslaugų. Suprantant plačiau apie kiekvieną iš minėtų kompanijų, t. y. jų veikimo principą ir iš kokių segmentų pagrinde kompanijos uždirba, galima lengviau prognozuoti ir mėginti nuspėti, kokią įtaką dabartiniai ir ateities įvykiai gali turėti šioms kompanijoms, o to pasakoje net pagrindiniams JAV indeksams.
Neprofesionaliems investuotojams, norintiems investuoti tik į FAANG+ kompanijas, šiuo metu tokios galimybės rinkoje nėra, tačiau yra galimybė atskirai susiformuoti portfelį būtent tik iš šių kompanijų, jas atitinkamai paskirstant tarpusavyje.
Primename, kad tai nėra investavimo rekomendacija. Prieš atliekant investicinius sprendimus būtina pasitarti su finansų konsultantu.
Straipsnis spausdintas „Investuok“ žurnalo spalio mėnesio numeryje.
Šis rinkodaros pranešimas parengtas, remiantis internete prieinamais šaltiniais ir juose pateikta informacija. MC neatliko informacijos patikrinimo, todėl negarantuoja jos teisingumo, išsamumo ir pan. Tai nėra asmeninio pobūdžio investavimo rekomendacija, nes rinkodaros pranešimas parengtas, nevertinant konkretaus asmens investavimo tikslų, rizikos tolerancijos, finansinės būklės ir pan. Informacija atspindi MC nuomonę jos pateikimo momentu ir gali bet kada pasikeisti. MC neįsipareigoja atnaujinti rinkodaros pranešime pateiktos informacijos. Rekomenduojame prieš pasinaudojant rinkodaros pranešime pateikta informacija pasitarti su nepriklausomais finansiniais patarėjais. Ši informacija yra skirta potencialiems investuotojams, kuriems priimtina aukšta rizika, jie gali prarasti 100% investuoto kapitalo ir tai neturės reikšmingos įtakos investuotojo (jo šeimos) įprastam gyvenimui. Investuotojui, siekiančiam aukštesnės grąžos, turi būti priimtinas aukštas finansinės priemonės kainos svyravimas. Ši informacija neskirta asmenims, kurie siekia investuotos sumos apsaugos, garantuotos ir/ar aiškiai numatomos investicijų grąžos.